10 důvodů, proč se vám příprava teambuildingu vyplatí

Mít dostatečný prostor a budget na plánování teambuildingu je sen. Přestože máte neomezené možnosti a v rukávu nekonečno nápadů, co pro své zaměstnance vymyslet za aktivity, bez nutné dávky přípravy to nepůjde. Pojďme si říct, proč.

Je důležité si uvědomit, že nepřipravenost i v takové, na první dojem zábavné činnosti, jako je teambuilding, může vést k potížím. Především v oblasti komunikace a spolupráce v týmu. Pokud se na teambuilding dostatečně nepřipravíte, možná nebudete schopni identifikovat žádné mezery nebo slabiny v dovednostech nebo znalostech členů týmu. Nebudete mít tak ani jasnou představu o oblastech, ve kterých může váš tým strádat, což dále brání jeho celkové výkonnosti a produktivitě. Bez identifikace těchto mezer je nebudete schopni efektivně řešit a poskytnout nezbytnou podporu, která by členům vašeho týmu pomohla se zlepšit.

Proč věnovat čas přípravě?

Teambuildingové aktivity mají často za cíl posílit týmového ducha, vytvořit pozitivní pracovní prostředí a zvýšit motivaci členů týmu. Pokud se dostatečně připravíte, může se váš tým těšit angažovanosti, motivaci a nadšení ze své práce. To vše má pozitivní dopad na jejich celkový výkon a spokojenost s prací. Teambuildingové aktivity mohou společnosti zkrátka přinést řadu výhod, díky nimž se rozhodně vyplatí investovat. Jaké výsledky může kvalitní příprava teambuildingu přinést?

Lepší komunikace. Teambuildingové aktivity usnadňují otevřenou komunikaci mezi členy týmu. Správná příprava zajišťuje, že zvolené aktivity jsou relevantní a smysluplné a umožňují členům týmu efektivněji vyjádřit své myšlenky a nápady.

Kvalitnější spolupráce. Dobře připraveným teambuildingem zajistíte hlubší spolupráci na společném cíli, i poté, co se vrátíte do kanceláře. Můžete tím také přispět k lepším schopnostem řešit problémy a rozhodovat se.

Zvýšená důvěra. Teambuildingy budují důvěru a přátelství mezi členy týmu. Když si kolegové důvěřují a cítí se spolu dobře, pravděpodobněji se budou navzájem podporovat a sdílet zodpovědnosti jak v práci, tak i osobním životě.

Řešení konfliktů. Efektivní budování týmu může pomoci při identifikaci a řešení základních konfliktů. Díky vhodně nastaveným aktivitám se mohou zaměstnanci naučit chápat různé perspektivy a konstruktivně nacházet řešení konfliktů.

Zvýšená morálka a motivace. Dobře připravený a organizovaný teambuilding může dokonce omladit členy týmu, zvýšit jejich spokojenost s prací a vést k vyšší úrovni nadšení na pracovišti.

Snížení fluktuace. Zaměstnanci, kterým se firma věnuje, o které se stará a kteří se cítí oceňováni a propojeni se svým týmem, s větší pravděpodobností nebudou mít potřebu z firmy utíkat. Budování týmu je nedílnou součástí firemní kultury a pokud si chcete své zaměstnance udržet, rozhodně je potřeba se mu věnovat.

Posílení vůdčích schopností. Při některých teambuildingových aktivitách můžete dokonce v pracovnících objevit vůdčí typ. Pokud zvolíte takové hry, ve kterých se musí předvést jako leadeři, možná budete až překvapeni, do jaké míry v sobě vůdcovství někteří mají. Stačí jim dát prostor rozvinout tyto schopnosti a nový manager může být na světě.

Zvýšená produktivita. Soudržný tým, který dobře komunikuje a efektivně spolupracuje, má tendenci být produktivnější. Teambuildingové aktivity mohou vést k lepšímu pochopení silných a slabých stránek každého člena týmu, což opět vede k efektivní práci. Angažovaní zaměstnanci jsou navíc více oddaní své práci a mnohdy udělají něco navíc, aby dosáhli týmových cílů. A často jim to dělá radost.

Rozšíření obzorů. Pokud máte mezi zaměstnanci dobrodruhy a takové, kteří jsou otevřeni novým věcem, nebojte se zvolit takové aktivity, které jim ještě více rozšíří obzory, ve kterých se naučí nové dovednosti nebo poznají nové kultury. V takovém případě však zkuste zvolit aktivitu, kterou ani jeden z nich doposud nezkoušel. Nikdo tak nebude ve výhodě a všichni si mohou vzájemně vypomoct.

Snížení stresu a vyhoření. Teambuildingové aktivity mohou sloužit jako taková přestávka od každodenní pracovní rutiny, snižují stres a předcházejí vyhoření. V tomto pracovním koloběhu je to nezbytné, jelikož pak zaměstnanci pracují ve zdravějším, uvolněnějším a odolnějším týmu.

Bez kvalitní přípravy se naopak můžete dostat do situace, kdy pokazíte kvalitní čas, vyčerpáte množství úsilí všech zainteresovaných a možná také zbytečně vyčerpáte budget, který mohl být využit lépe. Co je horší, jsou pak zklamaní nebo naštvaní zaměstnanci, kterým teambuilding nepřinesl nic pozitivního, což může vést až k silné frustraci a neochoty se v budoucnu účastnit jiných aktivit.

Jaký to vypadá v praxi?

Pokud však přípravě věnujete čas, na konci se všichni můžete těšit spokojenosti. Jak by měla kvalitní příprava probíhat?

  • Předem jste se všech zaměstnanců zeptali, o jaké aktivity by měli zájem a přihlédli jste k jejich návrhům. Dáte tak najevo, že nikomu nebráníte v jejich kreativitě, a naopak dáváte prostor pro inovace a nové nápady.
  • Udělali jste průzkum potřeb, zjistili mezery v dovednostech, které mohou bránit pokroku týmu. Na základě této analýzy jste navrhli strategie, identifikovali oblasti pro zlepšení a na základě toho vybrali vhodné aktivity.
  • Naplánovali jste teambuilding tak, aby odpovídal potřebám firmy nebo jednotlivých týmů. Díky tomu by mohlo dojít ke zlepšení těchto problematických oblastí, případně tak vyřešíte některé spory. Vždy proto zvolte takové aktivity, které dávají smysl.
  • Do programu jste zahrnuli takové aktivity, které odpovídají silným nebo slabým stránkám zaměstnanců – podpoříte tím celkovou efektivitu týmu.
  • Všichni v týmu ví, k čemu teambuilding slouží a jaké cíle má přinést. Jednotlivci pak budou produktivnější. Navíc pak můžete diskutovat o (ne)naplnění jejich očekávání.
  • Po celou dobu plánování jste šli příkladem. Jako vedoucí týmu jste prokázali odhodlání, nadšení, motivaci a oddanost celému procesu. Vždy buďte zaměstnancům k dispozici, když budou chtít získat více informací o plánovaných aktivitách nebo se dokonce zapojit do příprav.
  • Každý ví, o jaký teambuilding se jedná a nebude zklamaný z jeho náplně. Je proto potřeba zaměstnance informovat také o tom, jaké nezbytnosti jsou k jednotlivým aktivitám potřeba (např. sportovní obuv). Co nejvíce věcí se však snažte zajistit vy sami (např. psací potřeby).
  • Každý také ví, kdy a kde teambuilding probíhá. Všichni se tak vyhnou zmatkům, nepřipravenosti nebo pozdním příchodům. Pokud je to potřeba, zajistěte zaměstnancům odvoz nebo jim předejte instrukce, jak se na místo dopravit.
  • V neposlední řadě má každý jasné informace a instrukce. Vyhnete se tak nejasné komunikaci, konfliktům, nedůvěře nebo poklesu morálky.
Pokud jste všechny tyto kroky dodrželi, vytvořili jste takové prostředí, které podporuje týmovou spolupráci, ve kterém nedochází k nedorozuměním, ani ke konfliktům nebo snížené produktivitě. Gratulujeme!

A je to!

Příprava, tedy to nejzásadnější, je za vámi, teď už stačí vše „jen“ zrealizovat. Možná si říkáte, že na teambuildingové aktivity nemá vaše firma čas nebo peníze. Věřte však, že tyto aktivity mohou mít mnohem větší pozitivní dopad nejen na lidi ve vaší firmě, ale především na jejich výsledky a tím i na zisk celé firmy. A to mnohem více než každodenní káva v kanceláři zdarma.